Wat is interactieve video?
Video met een interactieve laag
Interactieve video helpt medewerkers, studenten en anderen die willen leren om informatie sneller te begrijpen, beter op te slaan en effectiever toe te passen. Onze L&D experts staan klaar om jou te helpen de stap naar interactieve video te zetten.
Het verschil tussen lineaire en interactieve video
Interactieve video
- Betrokken kijkersbeleving
- De kijker bepaalt zelf wat hij wil zien
- Interacties die bijdragen aan het behalen van leerdoelen
Lineaire video - YouTube
- Passief kijken
- De kijker kijkt de video in de hoop te vinden waar hij naar op zoek is
- Minder geschikt voor het behalen van leerdoelen
Waarom interactieve video?
Als je denkt aan online entertainment, marketing of educatie, zul je ongetwijfeld al snel denken aan video. Begrijpelijk, want inmiddels bestaat ruim 80% van al het internetverkeer uit video’s. Online video heeft ons veel mogelijkheden gebracht en de online wereld volledig geïnnoveerd. Toch haalt traditionele, lineaire video nog niet alles uit het medium wat eruit gehaald kan worden.
De voordelen van interactieve video
- Duidelijker uitleggen, effectiever leren en beter begrijpen.
- Gemakkelijk linken naar externe webpagina's of downloadlinks.
- Houd informatie up-to-date en doe aanpassingen in video’s zonder deze offline te halen
- Waardevolle data verkrijgen om resultaten bij te houden en behoeften van kijkers in kaart te brengen.
- Toetsing mogelijk door middel van interactieve vragen en keuzes voor de kijker.
- Houd informatie over leads, prospects en klanten effectief bij.
Hoe maak je interactieve video?
De productie van een interactieve video is vergelijkbaar met die van een lineaire video, maar dan met een stap extra: de interactiviteit toevoegen. Je kunt ervoor kiezen om het produceren van een interactieve video uit te besteden aan een creative agency. Zelf aan de slag met interactieve video? Dat kan ook! We hebben een lijst opgesteld met 48 interactieve video platformen en waar deze geschikt voor zijn. Ben je benieuwd naar hoe het maken van een interactieve video te werk gaat? Bekijk de video hieronder!
Top 3 interactieve video types
Uitlegvideo’s
Maak informatie toegankelijk en overzichtelijk met klikbare knoppen en menu's.
How-to video’s
Kijkers navigeren gemakkelijk naar de informatie die ze nodig hebben, waar en wanneer ze willen.
Productvideo’s
Productvideo’s geven kijkers een inspirerende beleving van jouw product zonder dat ze in een fysieke winkel zijn.
En meer!
Interactieve video heeft toepassingsmogelijkheden die eindeloos zijn! Ontdek ze in onze interactieve video showcase.
Instructievideo's
Interactieve video biedt allerlei interactieve elementen die kijkers helpen om nieuwe informatie makkelijker te begrijpen en toepassen. Interactiviteit in een video zorgt dan ook voor hogere betrokkenheid bij jouw video’s.
Informatie kan beter onthouden en toegepast worden doordat kijkers rechtstreeks toegang krijgen tot informatie op het moment dat zij het nodig hebben. Zo heeft OK Learning een interactieve video gemaakt om het gereedmaken van apparatuur voor een operatie soepeler te laten verlopen.
Publieksvoorlichting
Interactieve video betrekt de kijkers bij het verhaal van de video wat actief nadenken stimuleert. Hierdoor kunnen ze nieuwe informatie beter onthouden wat de kans op gedragsverandering verhoogt. Het interactief visualiseren van informatie zorgt ervoor dat de inhoud van de video makkelijker te begrijpen en toe te passen is.
Zo vinden mensen het vaak moeilijk om tekstuele, medische informatie te begrijpen en toe te passen. Hierom zet Kijksluiter bijvoorbeeld bijsluiters van medicijnen om in interactieve video’s waarbij de kijkers gemakkelijk kunnen navigeren naar de informatie die ze nodig hebben.
E-commerce
Met interactieve video geef je jouw klanten een interactieve beleving van jouw producten zonder dat zij ervoor naar een fysieke winkel hoeven te gaan. Interactiviteit in een video zorgt voor langere gemiddelde kijktijd en hogere conversie dan lineaire video.
Spaanse videoproducent Goviideo zet interactieve video in voor showrooms van allerlei automerken. Hiermee geven zij de kijkers spectaculaire belevingen als het gaat om productoriëntatie.