Publieksvoorlichting

70% van alle zoekopdrachten op YouTube zijn voor ‘how to’ video’s. En dat is niet voor niets. 97% van de internet gebruikers zegt iets veel beter te begrijpen als het in een video wordt uitgelegd. Met interactieve video kun je de gevraagde informatie perfect personaliseren. Kijkers kunnen in een paar kliks precies datgene bekijken wat ze willen weten. Denk bijvoorbeeld aan video’s over patiëntenvoorlichting, overheidsinformatie, subsidie-uitleg en ga zo maar door.  

Wat maakt interactieve video effectief voor publieksvoorlichting?

Stimuleer gedragsverandering Interactieve video betrekt de kijkers bij het verhaal van de video wat actief nadenken stimuleert. Hierdoor kunnen ze nieuwe informatie beter onthouden wat de kans op gedragsverandering verhoogt. Maak informatie toepasbaar Het interactief visualiseren van informatie zorgt ervoor dat de inhoud van de video makkelijker te begrijpen en toe te passen is. Zo vindt bijvoorbeeld 30-60% van de mensen het moeilijk om tekstuele, medische informatie te begrijpen en toe te passen. Voorkom een overload aan informatie Door een video te structureren in aparte onderdelen die toegankelijk en herhaalbaar zijn, krijgen de kijkers controle over de informatie en kunnen ze handelingen beter reproduceren. Ze bepalen zelf wat ze te zien krijgen, waar en wanneer ze willen. Crossmediale bronnen Je kunt gemakkelijk webpagina’s en PDF-documenten toevoegen aan je interactieve interactieve video. Denk bijvoorbeeld aan een externe handleiding of een contactpagina. Informatie up-to-date Is informatie niet meer kloppend of wil je iets toevoegen aan je video nadat je deze gepubliceerd hebt? Aanpassingen kunnen altijd nog gedaan worden zonder dat je de video offline hoeft te halen. Het is tijd om jouw boodschap effectief en indrukwekkend over te brengen aan je doelgroep. Ben je benieuwd naar best practices van interactieve publieksvoorlichting die impact hebben gemaakt? Bekijk de cases of ontdek onze diensten!